Taşkınbilgist: SEYİRCİ KALMA ETKİSİ: SOKAK ORTASINDA YAŞANAN OLAYLARA NEDEN KİMSE MÜDAHALE ETMİYOR?

23 Ağustos 2019 Cuma

SEYİRCİ KALMA ETKİSİ: SOKAK ORTASINDA YAŞANAN OLAYLARA NEDEN KİMSE MÜDAHALE ETMİYOR?














Ülkemizde yaşanan birçok cinayet sokak ortasında gerçekleşiyor. Onlarca kişinin gözleri önünde gerçekleşen bu cinayetlere neden kimse müdahale etmiyor, hiç düşündünüz mü? 

Peki, siz kendinizi o insanlardan biri yerine koysanız, olaya müdahale eder miydiniz? Kendinize bu soruyu hiç sordunuz mu?


1964 yılında Kitty Genovese isimli bir kadının New York şehrinde sokak ortasında öldürülmesinden sonra ortaya atılan bir kavram seyirci kalma etkisi. Katil yarım saat boyunca sokakta kadını çığlıklar eşliğinde bıçakla kovalamış ve gürültüyü duyan 38 kişi olaya pencerelerinden ve balkonlarından tanık olmuş ama kadın yardım çığlıkları atmasına rağmen onlarca tanıktan ne polisi arayan ne de yardım eden kimse olmamış.


Tanıklar sorgulanıp neden müdahale etmedikleri sorulduğunda ise, “herkes camlardaydı elbet birisi polisi arar diye düşündüm” biçiminde cevaplar vermişler.


Böyle kalabalık bir ortamda zor durumda kalan birine yardım etme olasılığı azalır. Burada herkes bir diğerinin yardım edeceğini düşünür. Ancak ortamdaki kişi sayısı azaldığında yardım etme olasılığı artar, çünkü yardım edeceği düşünülen insan sayısı azalmış olur ve kişi kendini bu durumda sorumlu hisseder.


Buradan çıkaracağım ders: NE KADAR ÇOK KİŞİ BİR KİŞİNİN YARDIM İHTİYACINI GÖRÜRSE, O KİŞİNİN YARDIM ALMA OLASILIĞI O KADAR DÜŞER. 

 Bunun nedeni bireyin yanında başka birileri varsa bireyin hissettiği şahsi sorumluluk duygusu azalır ve kişi gerektiğinde yardım etme konusunda daha az istekli olur. Bu duruma sorumluluğun dağılımı denir.


Sokak ortasında birden kendinizi kötü hissederseniz ya da zor durumda kalıp yardıma ihtiyacınız olursa kalabalığa bağırmak yerine kendinize birini belirleyip ona elinizi uzatarak yardım etmesini, polisi ya da ambulansı aramasını söyleyin. Böyle bir durumda o kişi kendini sorumlu hissederek size yardım edecek ve diğerleri de ona eşlik edecektir.

Diğer işinize yarayacak bazı psikolojik dersler için izleyebilirsiniz. 



(Paylaşarak daha fazla kişinin bilgilenmesine katkı sağlayabilirsiniz.)

1 yorum:

  1. Hoş ve yararlı bir blogunuz var,sizi yeni keşfettim ve takibe aldım. Sizi de beklerim,sağlıcakla kalın.https://dizifilmkitaptavsiye.blogspot.com/

    YanıtlaSil