Bir soruyla başlayalım: Sizce yeni nesil daha mı zeki? Ya da şöyle soralım her nesil bir önceki nesilden daha mı zeki? Çevremizde sürekli anne ya da babaların çocuklarının kendi çocukluklarından daha zeki olduğunu dillendirdiğini görürsünüz. Peki, gerçekten gittikçe daha da mı zekileşiyoruz? Bu durumun bir gerçekliği var mı yoksa sadece bir mitten mi ibaret?
Bazı araştırmacılar(kim ki bunlar? Dediğinizi duyar
gibi oldum o yüzden de açıklama yapma gereği duydum. Araştırmacılarımız Peera
Wongupparaj, Veena Kumari, Robin Morris) bu durumu merak edip bizler için
araştırmaya karar vermişler. Daha önce yapılmış 48 ülkeden 405 IQ testine
katılmış 200.000 katılımcıdan daha fazlasının test bilgilerini toplamışlar ve
incelemeye başlamışlar. 1950 – 2015 arasında yapılmış olan bu testlerdeki IQ
puanlarının 20 puan arttığını bulmuşlardır. Bu gerçek anlamda büyük bir sıçrama…
Özellikle gelişmekte olan Çin ve Hindistan gibi ülkelerdeki artışlar daha fazla
olurken özellikle İngiltere’de bir düşüş gözlenmiş…
Buna benzer bir çalışmayı da Yeni Zelanda’da
çalışmalarını yürüten Amerikalı bilim adamı James Flynn yapılmış IQ test
kitapçıklarını incelediğinde iki durum özellikle dikkatini çekmiştir. Bunlardan
ilki farklı yaş, cinsiyet ve ırk grupları için puanları tanımlayan normların
değiştirilmesi iken diğeri de birkaç yılda aynı yaş gruplarındaki puanlardaki
artıştı. Bunun anlamı şuydu: İnsanlar IQ testlerinden gitgide daha iyi puan
alıyorlardı. Flynn burada iki durumun olabileceğini öne sürdü. Ya uygulanan
testler kolaylaşıyor ya da insanlar daha da zekileşiyordu…
Flynn bu durumun sadece bir ülke ile mi yoksa
evrensel olarak mı geçerli olduğunu anlamak için yeni bir çalışma başlattı.
Aşağı yukarı 20 farklı ülkeden IQ test verilerini incelemeye koyulur ve
sonuçlar yıllar içinde insanların genel zeka puanlarında ortalama 15 puanlık
bir artış olduğunu ortaya çıkarır.
Peki, bu puanlardaki artış neden kaynaklanıyordu?
Gerçekten önceki nesillere göre daha mı zekileşmiştik? Bu durumun nedenleri
olarak birtakım faktörler ele alınabilir:
1.Eğitim faktörü: Artık çoğu ülkede eğitim zorunlu
hale gelmiştir. Okullara giden çocuklar öğrenmeye ve sürekli olarak testlerle
sınanmaya alışkın hale gelmektedir. Dolaysıyla eğitim olanaklarının iyileşmesi
ve yaygınlaşması IQ testlerindeki zeka puanlarının artışına yol açar.
2.Beslenme faktörü: Geçmişten günümüze beslenmede
gözlenen iyileşmelerle çocuklar yetersiz beslenmeden kaynaklanan zeka geriliği
sorununu daha az yaşıyor duruma gelmişlerdir. Sağlıklı beslenen çocukların
puanları daha da yükselmiştir.
3.Sosyal çevre faktörü: Uyaranlar bakımından daha
zengin çevre koşularına sahip ortamlarda büyüyen çocuklar teknolojiyle de içli
dışlı olduklarından zeka testlerinin özellikle ölçtüğü soyut kavramlarla daha
sık karşılaşmaktalar. Bu da zeka testlerinin doğrudan ölçtüğü şey.
4.Ebeveyn Faktörü: İnsanların eğitim seviyeleri
yükseldikçe bakabilecekleri kadar çocuk sahibi olmaları da etkili bir faktör.
Artık ebeveynler çocuklarına daha fazla zaman ve bütçe ayırarak onları her
yönden daha donanımlı olmalarını sağlamaktalar.
Bu nedenler ele alındığında Flynn etkisinin genetik
kökenli olmaktan ziyade çevresel etkilerden beslendiğini söylemek mümkündür. Zengin
bir sosyal çevrede ve sürekli çaba içerisinde olanların zeka puanları artarken
kötü bir çevrede ve düşük profilli insanlarla bir arada olunduğunda ise zeka
puanları düşmektedir.
Yalnız ele alınması gereken bir sorun daha var gibi
görünmekte!!! Yakın zamanlardaki birtakım incelemeler yükselişin sonunun mu
geldiğini düşündürmekte. Bazı ülkelerdeki zeka puanlarının düşüşe geçiyor
olması ve okullarda öğretmenlerin çocukların sınav puanları artarken
zekalarında ise herhangi bir keskinleşme görülmediğini söylemeleri bu durumu doğrular
nitelikte.
Araştırmalar bize uygulanan zeka testlerinin düzenli
olarak gözden geçirilmelerinin ve gerekli düzeltmelerin yapılmasının sonuçların
daha sağlıklı olması bakımından ne kadar önem taşıdığını gösteriyor.
Kaynak:
Furnham, A. Gerçekten bilmeniz
gereken 50 psikoloji fikri. 2.Basım. Domingo.
James Flynn. IQ seviyemiz neden
atalarımızdan daha yüksek? TED2013.
Kremer, W. (2015) Are humans
getting cleverer. BBC News Magazin
Uluç,
S., & Korkmaz, B., & Şahin, Ö. (2014). Flynn etkisi’nin Türk
örnekleminde değerlendirilmesi: WÇZÖ-R ve WÇZÖ-IV zeka bölümü (ZB) puanlarının
karşılaştırılması. Türk Psikolojisi Dergisi. 29(73), 60-69.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder